איפה חנית? בבית

הישראלים "מבלים" שעות בפקקים ובהיעדר תחבורה ציבורית ראויה, מחפשים פתרונות יצירתיים ומקוריים כמו להשאיר את המכונית בחנייה ולצעוד ברגל למקום העבודה.

מאת צביקה תמיר

צילום: דני בכר ונועם קעטבי

אחת הבעיות המוכרות והקשות בתל-אביב היא מצוקת החנייה ברחובות העיר. בעיר שוקקת החיים, תעסוקה, בילוי ופנאי, נהיה כמעט בלתי אפשרי לחנות. הסיבה נובעת בין היתר מהפקקים שהפכו למכת מדינה בכלל ובגוש דן בפרט.

כפועל יוצא מכך, מחצית מהישראלים מעדיפים לגור ליד מקום העבודה – יותר מאשר בקרבת מערכת חינוך איכותית, מקומות בילוי או שירותים קהילתיים – פשוט בכדי לא לבזבז זמן בפקקים.

כך עולה מסקר שנערך ב-2016 ופורסם באתר YNET. על פי ממצאי הסקר הנ"ל, כשליש מהנשאלים (כ-29%) ציינו כי הם יהיו מוכנים להוסיף עד 100 אלף שקלים כדי להתגורר קרוב למקום העבודה; כ-17% מוכנים להוסיף עד 200 אלף שקלים לדירה; וכ-6% ציינו כי הם מוכנים לשלם מעל 300 אלף שקל למחיר הדירה".

השיקול בבחירת מקום מגורים הקרוב למקום העבודה, מתחזק שבעתיים, כשלוקחים בחשבון גם את מצוקת הפקקים בדרך אל וממקום העבודה.

ואכן, מצוקת הפקקים הישראלית המוכרת לשמצה אף זכתה במרץ האחרון לחותמת בינלאומית לאחר שקרן המטבע הבינלאומית פרסמה דו"ח על מצב הכלכלה הישראלית ולפיו "ישראל נהפכה למדינה עם בעיית הפקקים החמורה ביותר במדינות ה־ OECD ועם הגידול באוכלוסייה זה רק יחמיר".

כך עולה שהישראלים למודי סבל הפקקים, מתכננים את לוח הזמנים בדרך אל וחזרה ממקום העבודה, הם מבלים שעות בפקקים בבוקר, בשעות הצהריים ואחר הצהריים ולקראת הסופ"ש ובמוצ"ש בדרך ובחזרה מהנופש בדרום וצפון הארץ.

מאחר וגם מצב התחבורה הציבורית איננו מהמשובחים ואיננו מספק אלטרנטיבה אמיתית לפקקים הארוכים, נוצרה לאחרונה תופעה מעניינת בקרב עובדים ברחבי תל-אביב-יפו שהפנימו שלא ניתן להישען גם על הרכבת הישירה והפרברית, בשל הצפיפות, הירידה בתדירות, העומס והתקלות הנשנות.

"יש צורך פתרונות יצירתיים"

"מי שחווה על בשרו את הנסיעות הממושכות, החד-גוניות למקום העבודה בתל-אביב, הבין בשנים האחרונות שהפתרון היעיל ביותר להתמודד עם בעיית הפקקים – הוא פשוט לא להיות בהם", מסביר לנו תל-אביבי ותיק ומוסיף, "כידוע, בעיות קשוחות מחייבות פתרונות יצירתיים".

כמו להשאיר את המכונית בחניה ליד הבית?

"זה הפך מתופעה לנורמה", הוא אומר, "בשעות הבוקר ניתן לראות רופאים צועדים ברגל לכיוון בית החולים איכילוב, עורכי הדין צועדים ברגל או על קורקינט לבית המשפט ברחוב וייצמן ולמשרדים המפוארים במגדלי עזריאלי וכך גם היועצים, רואי החשבון ועוד".

הסיבה, לדברי עו"ד חן כחלון, המתגוררת במתחם גינדי TLV היא שהכול פשוט מאוד קרוב. "אנחנו דקה מכל מקום", היא אומרת, "אנחנו דקה מהסנטר, דקה מעזריאלי, דקה מרוטשילד". וכשהכול כל כך קרוב – אין באמת סיבה להוציא את המכונית מהחניה.

אגב, במתחם של גינדי TLV פתחו קבוצת וואטס-אפ שבה הדיירים מעדכנים האחד את השני על מקומות חניה שמתפנים בעת שמי מהדיירים יוצא לחו"ל. כשירות לקהילה. מאחר והחניה התפנתה, ניתן לאפשר לאורח של דייר במתחם להחנות בה את מכוניתו בעת הביקור.  

אז האם נמצא הפתרון? לא בטוח שהוא מתאים לכל אחד. יש עדיין מי שמעדיפים לגור מחוץ לתל-אביב, בשל איכות החיים, אך המציאות מוכיחה שהם זוכים להנות ממנה לרגעים בודדים בלבד בתחילת היום ובסופו. 

להביא את הקיבוץ לעיר

חשיפה: גם לגברים יש "סירי לידה"