כיצד הפכו קבוצות הוואצאפ לכלי התקשורת העיקרי?

יש מי שיאמר כי הן מהוות מטרד, על גבול ההצקה ואולי אף יותר, גורמות לנו להתנכר לסביבה ומונעות מאיתנו לשמור על חיבור אנושי, אינטימי קרוב. אלו שתומכים בהן יאמרו שהן מאפשרות זמינות ונגישות שלא הייתה בעבר, מקצרות טווחים (גם גלובליים) ומאפשרות לנהל שיח און-ליין עם כמות רבה של משתתפים. כרגיל, בין הטוב לבין הרע – האמת היא בדרך כלל באמצע

מאת צביקה תמיר

צילומים: דני בכר ונועם קטאבי

מימין לשמאל: רחלי ושרון זיכרמן דיירי מתחם גינדי TLV

אין ספק שקבוצות הוואטסאפ הינן חלק בלתי נפרד מחיינו, לטוב ולרע. יש מי שיאמר כי הן מהוות מטרד, על גבול ההצקה ואולי אף יותר, גורמות לנו להתנכר לסביבה ומונעות מאיתנו לשמור על חיבור אנושי, אינטימי קרוב. אלו שתומכים בהן יאמרו שהן מאפשרות זמינות ונגישות שלא הייתה בעבר, מקצרת טווחים (גם גלובליים) וכמובן מאפשרת לנהל שיח און-ליין עם כמות רבה של משתתפים. כרגיל, בין הטוב לבין הרע – האמת היא בדרך כלל באמצע. עניין של מינונים.

בין קבוצות הוואטסאפ הפופולאריות ניתן למצוא קבוצה לאימהות בחופשת לידה, קבוצת מכירה או מסירה של מוצרים משומשים, קבוצת רכישה מרוכזת בהנחות לדיירי המתחם, קבוצת ריצה, קבוצת אימהות בכושר כדי לתקשר מתי מתארגנים להליכה, קבוצת בנות שפנויות לקפה, קבוצת אימהות מהממות שסתם מעבירות מידע וקובעות פעילויות, קבוצת בניין, קבוצת מתחם כללי, קבוצת הורי הגן (עם הגננת ובלעדיה), קבוצה לצהרון ועוד ועוד.

אלו המבקרים את קבוצות הוואטסאפ יכולים לטעון שעשרות הקבוצות שכולנו חברים בהן פוגעות לנו בחיי החברה המסורתיים. כך למשל במקום להתקשר לחברה קרובה בכדי לשאול אם היא באה לפארק עם הילדים – אנחנו שולחים לה הודעת וואטסאפ. זה מאוד נוח מחד אך מנגד מאוד מרחיק.  

אם נדבר לרגע על היתרונות המובהקים, מצוקת החנייה הקבועה בתל-אביב ייצרה קבוצות וואטסאפ יש מאין על בסיס צרכי השעה, בהן חברי הקבוצה מעדכנים און-ליין בכל אימת שמתפנה מקום חניה ברחבי השכונה, כמו גם פרויקטים מקסימים דוגמת  "סירי לידה".

בשנים האחרונות נוצרה ברחבי הארץ התארגנות חברתית קהילתית יוצאת דופן, המבקשת לספק מענה להורים צעירים לחוצים שזה אך יצאו עם תינוקם מבית החולים ואין להם זמן לאכול מסודר ולכן חוטפים ביס פה ושם מכל הבא ליד.

פרויקט סירי לידה נוצר במקור כהתארגנות מקומית של נשים שמתנדבות להביא אוכל ביתי חם לבית של כל יולדת בקהילה במשך שלושה שבועות, משהו כמו פעמיים בשבוע. הפרויקט מיושם כיום בקהילות, שכונות, והתארגנויות.

בקהילה של מתחם גינדי למשל, המורכבת ברובה מזוגות צעירים ומשפחות צעירות, הוקמה קבוצת וואטס-אפ שכונתית שבה נרתמים ומתגייסים חברי הקהילה לבשל לזוגות הצעירים, המטופלים ברך נולד שזה אך נולד, בימים ובשבועות  הראשונים שלאחר שחרורם מבית החולים. בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה אימהות מבשלות לאימהות, בקהילה מתנדבים גברים ונשים כאחד לטובת המיזם.

פרויקט "סירי לידה" הוא דבר מקסים", אומרת רחלי זיכרמן שבקיאה בקבוצות הוואטס-אפ המגוונות שפתחו הדיירים אומרת ש"כמישהי יולדת, אימהות אחרות או אבות יכולים לבשל ולשלוח אוכל למשפחה הצעירה שגדלה וזה נהדר".  

קהילת גינדי TLV:הצצה לתל אביב האחרת

לפעמים אני שוכחת שאני גרה באמצע תל אביב